See arusaam jõudis professionaalsesse rattasporti üllatavalt hilja. Nii nagu rattad, olid ka mehed terasest ja ohutunne sageli puudus. Kuivõrd kiivrid olid ebamugavad, veidra välimusega ja rasked, siis laialdast kasutust nad ei leidnud. Alles 2003. aastal pärast kasahh Andrey Kivilevi surmaga lõppenud kukkumist Paris-Nice velotuuril muutis rahvusvaheline jalgrattaliit võistlustel kiivri kandmise kohustuslikuks.

Õnnetus ei hüüa tulles

Kiiver pähe olenemata vanusest

Olenemata sõidu pikkusest, eesmärgist ja kohast tuleks sadulasse istudes kiiver alati pähe panna. Sellegi poolest liikleb linnatänavatel ja kergliiklusteedel silmatorkavalt palju kiivrita rattureid. Õnneks on olukord viimastel aastatel paranenud. Ühelt poolt tänu laialdasele teavitustööle, kuid kasuks on tulnud kindlasti ka tehnoloogiate areng. Poelettidelt leiavad sobiva disaini, omaduste ja hinnaga kiivri endale ka kõige nõudlikumad rattasõbrad.

Kiivrite erinevused

Oled maanteerattur, maastikurattur või kulged vaikselt mööda tänavaid linnarattaga – kõikide nende erinevate distsipliinide jaoks on mõeldud ka erinevad kiivrid. Seega esmalt tuleks välja mõelda, kus enamus sõite toimub ja vastavalt sellele kiivri tüüp välja valida. Downhilli kiiver maanteeratturi peas on ilmselt pisut üle pingutatud, aga näiteks maastikurattakiiver sobib täitsa hästi ka maanteel sõitmiseks ja vastupidi. Tulenevalt erinevate distsipliinide iseloomust toodetakse erinevaid kiivreid, näiteks maanteel, kus kiirused suuremad, on väga tähtis aerodünaamika, maastikurattur vajab rohkem kaitset ja ventilatsiooni, linnarattur tahab mugavust ja stiilset väljanägemist.

Hea rattakiiver on turvaline!

Kõik spordipoodides (mitte supermarketites) müügis olevad kiivrid on turvalised ja vastavad EU standardile EN1078 Küll aga on olemas kiivrid, millele on lisatud veel täiendavaid turvatehnoloogiat, enim tuntud neist on MIPS.

Ettevaatlikult tuleb suhtuda kasutatud kiivrite ostmisesse. Kiivri eluiga on paar aastat, misjärel selle kaitsvad omadused hakkavad kaduma. Kui aga peaks juhtuma õnnetus, siis tuleb kiiver koheselt välja vahetada.

Maanteeratta kiiver: kiirus ja ventilatsioon

Aerodünaamiline maanteekiiver

Tänapäeval on maanteeratturi jaoks esmatähtis kiirus, kuid korralik ventilatsioon on samuti väga oluline, eriti palavatel päevadel. Võtmeküsimus on leida tasakaal nende tingimuste maksimaalseks täitmiseks turvalisuses järeleandmisi tegemata. Väga hea näide tippklassi tehnoloogiast on Mavic Comete Ultimate kiiver, mille puhul disainerid on suutnud luua kiivri, mis on aerodünaamiline ja samal ajal hästi ventileeritud. Tootearendus, valmistamistehnoloogia ning kasutatud materjalid kujundavad suuresti kiivri hinna.

Maastikuratta kiiver

Maastikurattakiivri omapäraks on nokk

Maastikul vajab rattur pisut rohkem kaitset ja paremat ventileeritavust, kuna kiirused on väiksemad. Silmaga eristame neid kiivreid eelkõige väikese noka järgi, mis kaitseb silmi pori ja päikese eest. Palju maastikuratturid kasutavad sellest hoolimata maastikul maanteerattakiivreid. Kui sõidad nii maanteel, kui maastikul (Eesti mõistes metsaradadel), siis meie soovitus on soetada hästi ventileeritud maanteekiiver.
Nokk ei ole muidugi ainus erinevus. Kuna maastikusõit toimub metsaradadel, kivisel maastikul, siis vajab pea kukkudes rohkem kaitset võimalike objektide eest (oksad, kivid, juurikad). Sellest tulenevalt on kiivrid kinnisemad ja kukla osas rohkem kaitstud.

Linnakiivrid

Siin on märgusõnaks igakülgselt hästi turvatud pea ja loomulikult stiilne disain, mis sobiks kokku igapäevase riietusega. Muidugi on olulisel kohal ka hea ventileeritus, et pea liigselt ei higistaks. Edevamatel kiivritel on ka integreeritud suuna- ja pidurituled.

Lastekiivrid

Siinkohal on kõige tähtsam argument sobivus pea kujuga ja suurus. Eri mudelid on pisut erineva kujuga, kallimad kiivrid on paremini adapteeruvad e. sisu kohandub rohkem pea järgi. Kiiver ei tohi olla kindlasti suur, siis vajub kiiver üldjuhul kuklasse ja kukkudes on sellest vähe kasu.

Suurus

Kiivrite suuruseid määratakse pea ümbermõõdu järgi. Enamik kiivritel on võimalik suurust mingis vahemikus reguleerida. Oluline on ka kiivririhmade pikkus. Kui soov kanda kiivri alust sõidumütsi, siis tuleks kiivrit proovida ka koos sellega.

Kuidas kanda kiivrit

Tule proovi Mavicu, Uvexi, Briko, LASi ja Polispordi kiivreid meie kaupluses Mustamäe tee 50 ja tutvu valikuga siin!

Teksti autor: Peeter Dedov