Kui sa ei kasuta jalgratast enam pelgalt poest piimapaki koju sõidutamiseks, vaid keerad lenksu ka metsaradadel ja ühistrennides, siis oleks paras aeg hakata mõtlema ka spetsiaalsete rattakingade peale. Ei ole saladus, et võrreldes ketsiga on rattakingaga kordades lihtsam edasi liikuda. Lisaks kingadele tuleb siis muidugi soetada ka vastavad pedaalid, millele king “klotsi” abil kinnitub. Tänapäevased pedaalid on kergesti kasutatavad ehk kinga vabastamine pedaalist käib lihtsa liigutusega küljele. Oluliselt lihtsam kui aastakümneid tagasi kasutuses olnud korvid, kust jala vabastamiseks pidi kordades rohkem vaeva nägema.

Maastikul sõites annab rattakinga kasutamine ehk olulisema eelise, eriti just tõusudel ja keerulistel „singlitel“, kus on oht, et jalg libiseb tavaliselt platvormpedaalilt maha. Maanteel sõitmist muudavad rattakingad aga mugavaks tänu suuremale toetuspinnale kinga. Maastikuratta pedaalid on välja töötatud selliselt, et neid oleks igas olukorras lihtsam kinni saada, kuna tihtipeale tuleb kiiresti rattalt maha ja siis jälle sadulasse hüpata. King kinnitub pedaalidele mõlemalt poolt, et ei peaks jälgima pedaali asendit. Maastikurattakingad eristuvad eelkõige just agressiivsema tallamusteri poolest, mis omakorda tagab parema toetuse just pehmel maastikul, olukorras, kus rattaga edasi liikuda ei saa ja tuleb mõned sammud jalgsi edasi saada. Kingi on erinevas hinnatasemes – mida kallim on king, seda kergem ja jäigem see tänu kallimatele materjalidele on.

Maanteekinga tunneb ära eelkõige sileda talla poolest ja kingale kinnituv klots on suurem, ühtlasi on ka maanteeratta pedaalid suurema toetuspinnaga. Kinga tald on üldjuhul jäigem ja kaalu poolest kergemad võrreldes maastikuratta kingaga. Kingad on kõik standardse klotsi kinnitusega, seega pole vahet millise tootja kinga valid, peaasi et pedaal ja kingale kinnituv klots omavahel sobiksid. Hinnaerinevus tuleneb sarnaselt maastikuratta kingaga just parema kaalu ja jäikuse saavutamiseks vaja minevate materjalide arvelt.

Maanteekingaga sarnase välimusega on ka triatloniking. Kahe kinga peamised erinevused on:

  • maanteekinga kinnitused avanevad nn. sissepoole, triatlonis väljapoole. Seda just seepärast, et avatud kinnitus ei puutuks rattaga kokku
  • tüüpiliselt on triatlonikingal 1-2 suurt krõps-kinnitust, maanteekingal aeganõudvamad kinnitusviisid
  • triatlonikingal on kanna juures suur aas, kust on mugav kinni haarata ja king jalga tõmmata
  • triatlonikingal on rohkem õhutusavasid ja tihti puudub ka “keel”, lisaks on tehtud kinga sisemus selliseks, et soodustada paljajalu sõitmist

Kinga valiku puhul on oluline veenduda, et suurus klapiks. Valik erineb kindlasti jooksujalatsi suuruse sobitamisest, kuna rattaking peab olema üsna täpne, samas mugav. Tuleb silmas pidada, et kuuma ilmaga jalg veidi paisub.

Teksti autor: Peeter Dedov