Kuna klassikaline triatlon koosneb kolmest erinevast alast, siis triatloni harrastaja jaoks on kõigi kolme ala varustuse soetamine korralik investeering. Neist suurim väljaminek tuleb tavaliselt teha rattavarustusele. Kui jooksu- ja ujumisvarustuse puhul on investeering reeglina sadades eurodes, siis rataste puhul tuleb arvestada neljakohaliste summadega.

Allpool veidi lähemalt triatlonis kasutatavatest ratastest

Tavaliselt on triatlonivõistlustel tuulessõit keelatud, mis lubab kasutada spetsiaalset eraldistardi- ehk triatloniratast. Erandiks on laste ja noorte võistlused ning nn „olümpiatriatloni formaat“ ja lühemad harrastajate võistlused, kus võidakse lubada ka tuulessõitu. 

Photo: Iri Greco / BrakeThrough Media | brakethroughmedia.com

Tavalise maanteeratta ja eraldistardi ratta puhul on erinevusi mitmeid. Kõige esimesena hakkab silma lenksu kuju. Kui maanteratta lenks on nn „oinasarvede“ kujuga (grupisõidus kukkumise korral sõitja ohutuse tagamiseks), siis eraldistardiratta lenks on sirge ning etteulatuvate „torudega“ ehk lenksupikendustega. See tagab oluliselt aerodünaamilisema sõiduasendi, kuid on grupisõidu puhul ohtlik.

Lisaks on eraldistardi rattal peidetud pidurid ja kõrgema profiiliga jooksud (st jalgratta pöörlevad rattad), et vähendada tuuletakistustust või pöörata tuul hoopis ratturi kasuks. Eraldistardi ratastel kasutatakse ka ketasjooksu, millel puuduvad kodarad, et jooksu ümber tekiks minimaalselt õhukeeriseid. Õige tuulenurga puhul võib ketas töötada nagu puri, mis annab päris olulise eelise. Tugeva külgtuule korral tuleb aga arvestada, et ketasjooksu kasutavale ratturile mõjuvad kordades tugevamad külgsuunalised jõud, mis võib ratta valitsemise väga keeruliseks teha. Sestap eelistatakse tuulistes tingimustes ketasjooksu asemel kõrgema pöiaga nö. aerojookse, kus pöia kõrgus on üldjuhul 50 mm kuni 80 mm. Näiteks Hawaii Ironmanil on ketasjooksud alatasa puhuvate tugevate tuulte puhul üldse keelatud.

Eraldistardi ratta ainsaks puuduseks ongi kohatine ebapraktilisus. Kasutada saab seda ainult üksi sõitmisel, sest etteulatuvad torud võivad grupis sõites osutuda ohtlikuks. Ka väga mägistes tingimustes (mida Eestis õnneks pole) võib eraldistardi ratta kasutamine olla üsna komplitseeritud ning ei pruugi anda konkurentsieelist.

Kellele maanteeratas, kellele eraldistardiratas?

Triatloniga alustavale harrastussportlasele soovitame pigem maanteeratast, kuna selle rattaga saab tegelikult kõik triatlonid edukalt läbitud. Kui tegemist on triatloniga, kus tuulessõit on keelatud, siis võib parema aerodünaamika saavutamiseks kasutada lenksupikendusi, mille etteulatuvad torud on pikemad (ulatuvad pidurilinkidest ettepoole) ja võimaldavad ratturil aerodünaamilisemat asendit saavutada.

Kõigele lisaks on maanteerattaga mugavam treeninda ja ühtlasi saab seda kasutada ka kõigil maanteeratta võistlustel ja treeningutel, kus sõit toimub grupis.
Eraldistardi ratast soovitaksime eelkõige kogenumale harrastussportlasele, kes treenib teadlikult ning läheb võistlustele tulemust tegema. 

Focus Izalco Max Disc 9.8 maanteeratas

Paljud triatlonisõbrad on uurinud, kui suure võidu annab eraldistardiratta kasutamine võistlustel võrreldes samaväärse maanteerattaga. Uuringuid on tehtud erinevaid, kuid laias laastus tuleks arvestada ca 10%-lise ajavõiduga kõigi muude tingimuste samaks jäämisel. Tunnise rattasõidu juures on see kõigest 6 minutit, aga täispika Ironmani rattadistantsi puhul juba pool tundi. On mille üle mõelda…

Väga tähtis on ratta valiku puhul pöörata tähelepanu ka õigele raamisuurusele. Kindlasti tasuks pöörduda professionaalses rattapoes töötava oma ala spetsialisti poole, kes aitab leida õige raami suuruse ja sõiduasendi paika sättida. Enimlevinud probleemidest vale raami suuruse või sõiduasendi puhul võib kirjutada pikki ja kurbi lugusid.

Veidi tehnilisemalt on raamigeomeetriate erinevusi kirjeldanud triatloni- ja rattatreener Karmen Reinpõld oma blogis.

Igal juhul julgustame kõiki triatloniga algust tegema ja varustuse valikul oleme hea meelega abiks😊!

Tutvu A&T Spordi kaubavalikuga meie veebipoes (kohapeal valik veelgi suurem):