Milline rõivabränd võiks teha ameeriklaste suurimal ostupühal Black Friday’l reklaamikampaania „ostke vähem meie tooteid“? Kui suurte börsifirmade nagu Nike, Adidas ja Reebok juhid sellisele kampaaniale alla kirjutaksid, võiksid nad järgmisel päeval omale uut töökohta otsima hakata. Ühe rõivabrändi asutaja ja tegevjuht just sellise kampaania tegi ja uskuge või mitte – väga edukalt!

Eellugu

Yvon Chouinard | Allikas: Patagonia

Ameerika Ühendriigid, Lõuna-California, 1953. aasta suvi. 14-aastaselt kullijahi klubiga ühinenud Yvon Chouinard avastab endast vanema sõbra eeskujul kaljuronimise. Nii möödubki Yvoni lapsepõlv ja noorukiiga sõpradega mööda Ühendriikide kaljunukke turnides, milles ta saavutab üleriikliku tuntuse.
1970. aasta talvel sõidab ta Šotimaale järjekordseid mägesid vallutama. Sealt ostetud ragbisärk osutub tänu kõrgele kraele, mis kaitses kaela terastrossi lõigete eest, ja vastupidavale materjalile, tõeliseks läbimurdeks. Koju naastes tõmbab ebahariliku välimusega särk kohalike kaljuronijate tähelepanu. Kuna Chouinard oli juba eelnevalt tegelenud alpinismivarustuse tootmise ja müügiga, siis tundub loogiline valdkonda laiendada ning asutada oma rõivabränd.
Nii sünnibki 1973. aastal Patagonia. Koht, mis on insipeerinud paljusid turiste, seiklussportlasi ja mägironijaid oma karmi looduse ning imeliste vaadetgea.

Kihiline riietumine

Patagonia on alati olnud pioneeriks nii materjalide kasutuses, disainis ja tehnoloogiates. 80-ndatel püüti leida alternatiivi niiskust imavatele puuvillast aluspesule. Senini oli tehislikke polümeere kasutatud näiteks köite valmistamisel, sest tänu veest väiksemale tihedusele püsisid need vee peal. Riidetööstus panustas aga endiselt traditsioonilistele materjalidele. Kuid uued materjalid võimaldasid mugavamaid tooteid ja nii pandi alus kihilise riietumise põhimõttele:

Alumine kiht on vastu nahka juhtides niiskust eemale, keskmine kiht hoiab sooja ja välimine kaitseb tuule ning vihma eest.

Kulus veel pikki aastaid kuni juhuse tahtel avastati tavalise polüestri omadustest veelgi parem materjal – Capilene® polüester, millest tänaseks on saanud üks Patagonia põhiline trademark.

Köiest on tänaseks saanud Capilene® polüester | Autor: Andrew Burr

Keskkonnateadlikkus

Ettevõtte algusaegadest peale on Patagonia suurt rõhku pannud keskkonnahoiule. Juba alates 1986. aastast suunab Patagonia 10% kasumist erinevate keskkonnaprojektide toetuseks. Aja jooksul on toetust saanud mitmed iduettevõtted, heategevusorganisatsioonid, huvigrupid jpt.

Huvitava näitena võib välja tuua Tšiili ettevõtte Bureo, mis toodab Lõuna-Ameerika vetest kogutud kalavõrkudest rulasid, päikeseprille, mööblit jpm. Alates 2020. aasta kevadest on ka kõikide Patagonia nokamütside nokad valmistatud mahajäätud kalavõrkudest.

Patagonia nokamütside nokad on valmistatud vanadest kalavõrkudest
Kevadeks saab sellest võrgust nokamütsi nokk | Allikas: Patagonia

Lisaks julgustab Patagonia oma töötajaid tegelema ka ise keskkonnahoiu teemadega. Nii alustati 1993. aastal projektiga, mille raames saavad töötajad viibida kuni kahekuisel tasustatud praktikal mõnes keskkonnaprobleemidega tegelevas ühingus. Keskkonnahoid on Patagoniale niivõrd oluline, et praktikal viibivaid töötajaid peetakse ikkagi oma meeskonna liikmeteks, nad lihtsalt töötavad teises osakonnas – rõivaste asemel tegeletakse keskkonnahoiuga.

Klientide harimine

Lisaks müügitööle on üks Patagonia eesmärkidest klientide harimine keskkonnahoiu teemadel. Üks viimaseid ettevõtmisi kannab nime Worn Wear ja see võimaldab Patagonia klientidel oma kasutatud riided poodi tagasi tuua ja selle eest pakutakse järgmiseks ostuks allahindlust. Vastavalt seisukorrale müüakse kogutud riided maha või taaskasutatakse uute valmistamiseks.

Worn Wear on Patagonia programm, mille eesmärgiks on riiete taaskasutus
Worn Wear ehk riiete taaskasutus | Autor: Kern Ducote

Vastupidiselt paljudele suurtele rõivabrändidele ei maksa Patagonia oma saadikutele suuri summasid ega külva neid oma toodetega üle. Nende „reklaaminägudeks“ on aktiivsed ja entusiastlikud surfarid, mäesuusatajad, kaljuronijad jpt, kes on arvamusliidrid oma valdkonnas, kuid laiemale maailmale sageli võõrad. Tavapärase massimeedia väljundite asemel kajastavad nad oma tegemisi blogide ja sotsiaalmeedia vahendusel, jõudes sedasi oma jälgijaskonnani ja uute potentsiaalsete klientideni.

Patagonia on kaugelt enamat kui lihtsalt ilus ja mugav riideese, mis aasta või kahe pärast tee prügikasti leiab. Patagonia põhimõtete kohaselt teeb toote parimaks selle funktsionaalsus, taaskasutatavus ja vastupidavus.

Kõige paremini iseloomustab Pataganiat ühe Rootsi pangajuhi motivatsioonikõne kokkuvõte oma töötajatele: „We want to be like Patagonia“


Kui nüüd tekkis ka endal soov maailma parandamisest osa võtta, siis tutvu Patagonia toodetega meie veebipoes või tule Mustamäe tee 50, sest oma silm on kuningas 😉
NB! Talvine kaup peaks poodi jõudma juba septembri alguses!