Lapsele jalgratast ostma tulles on vanemate nõutud näod igapäevane nähtus. Tahaks ju osta jalgratta, mis on lapsele paras, aga samas kestaks pikki aastaid. Kahjuks pole veel lastega koos kasvavaid rattaid leiutatud. Seepärast alustame juttu ratta suurustest ehk kuidas orienteeruda ja aru saada, mis suuruses ratas oleks lapsele sobiv.

Mida need numbrid siis tähendavad?

Jalgratta jooksude (pidades silmas seda veerevat osa ehk ratast) suurus on enim levinud parameeter, mis näitab jalgratta suurust ja tähistab tegelikult ratta diameetrit tollides. Sama mõõdu järgi pannaksegi paika laste jalgrataste mudelite suurused. Näiteks ratta läbimõõt 12“ tähistab ka jalgratta suurust 12” ja vastupidi. Ühevanuste laste pikkused on muidugi väga erinevad, aga kogemustest lähtuvalt võiks siiski spikriks võtta järgneva tabeli. Lõplik tõde selgub siiski alati jalgrattale istudes ja väikest ratturit kõrvalt hinnates:

12” / 2-3a

14” / 2-4a

16” / 4-6a

20” / 5-8a

24” / 8-11a

26” / 10-13a

29’’ / 13+a

Milline on õige suurus?

Paariaastasele esimesi sõite tegevale lapsele soovitame pigem tasakaaluratast, kuna sellises vanuses veel ilma abiratasteta hakkama ei saada. Lisaks on pikas perspektiivis tasakaalurattast rohkem kasu, kuna tekib reaalne tasakaalutunnetus ja tulevikus on juba oluliselt lihtsam ka pedaalidega jalgrattaga sõitma õppida. Tasakaaluratta puhul peaks jalg täistallaga maani ulatuma, põlvest kergelt kõverdatud. Õiget asendit saab sadulaga reguleerida.

Abiratastega jalgratta puhul peaks laps sadulas istudes varbaotstega maad puudutama. Kui tegemist on esimese rattaga, siis turvatunde tagamiseks oleks hea lausa täistallaga maani ulatuda. Kuigi enamasti kasutavad lapsed pidama saamiseks pidureid, siis soovivad nad siiski, et säiliks võimalus ka jalaga pidurdamiseks.

Ilma abiratasteta jalgratta puhul võiks sadulas istudes täistallaga maad puudutada. Kui sõidukogemust tekib rohkem ja saavutatakse vilumus, siis tuleks parema sõiduasendi saavutamiseks sadulat tõsta.

Ratas kogu lapsepõlveks

Lapse jalgratas peab olema paras juba ostu hetkel. Kuigi sageli tahavad lapsevanemad osta suurema ratta, lootuses, et see kestaks aastaid, siis reaalsuses tunneb laps ennast suure ratta peal ebakindlalt ning huvi rattasõidu vastu võid kaduda kiirelt. Silmas tuleks pidada ka seda, et mida madalamas asendis on sadul, seda rohkem jääb kasutamise ja kasvuruumi.

Hind

Üldjuhul on kallimad rattad kergemad ja paremini komplekteeritud. Lastel on nendega kergem sõita ja suure tõenäosusega saab kallimat ratast ka noorematele lastele kasutada anda või järelturul edukalt realiseerida.

Kaal

Täiskasvanu ratas kaalub 10-20% ratturi kaalust, lasterattad kaaluvad aga kuni 50% lapse kehakaalust. Sellise massiga võideldes ei ole lihtne tasakaalu hoida, samuti on raske sellise rattaga sõitma õppida. Mida kergem on ratas, seda lihtsam ja mugavam on temaga hakkama saada.

Pidurid

Lasteratastel on tavaliselt käsipidurid ja jalgpidurid. Tihtipeale on laste sõrmedes vähe jõudu või on need veel liialt lühikesed, et käsipiduriga ratast peatada. Seega esimese ratta puhul on hea, kui pidurid on dubleeritud ehk säilib võimalus ka jalaga pidurdada.

Kui näpud pidurilingile ei ulatu, siis palu müüjal pidurilink lenksule lähemale reguleerida. Kvaliteetsemate rataste puhul on see võimalus olemas.

Lisavarustus

Mida vähem, seda kergem ja paremini huvitav on ratas. Helkurid ja rattakell endast märku andmiseks on kohustuslikud, porilauad ja korvid juba luksus

Teksti autor: Peeter Dedov